Kādus draudus autovadītājiem var radīt lielas peļķes un kā tās drošāk izbraukt?

Pēdējās dienās Latvijā autobraucējus pārsteidz spēcīgas lietusgāzes, kas veido pamatīgas peļķes un applūdušus ceļa posmus, līdz ar to tiek apgrūtināta braukšana. 

Ieteicams neriskēt un izvairīties no braukšanas pa applūdušiem ceļa posmiem. Ja brauksi cauri milzīgām, nepārredzamām peļķēm, automašīna tur var arī palikt un remonts var izmaksāt ļoti dārgi. Tomēr ne vienmēr var izvairīties no priekšā gaidāmā šķēršļa un peļķe ir jāizbrauc.

Ko jāņem vērā, braucot cauri lielām peļķēm un applūdušiem ceļa posmiem?

  • Pirms peļķēm, tāpat kā pirms bedrēm, jāsamazina braukšanas ātrums, jo peļķes dziļums nav paredzams.
  • Jāuzmanās no ūdens šļakatu iekļūšanas motorā. Jābrauc tā, lai ūdens šļakatas nebūtu augstāk par motora pārsegu, jo cik augstu šļakatas iet uz ārpusi, tikpat spēcīgi ūdens iekļūst motora telpā.
  • Jāizvērtē braukšanas ātrums, braucot cauri applūdušam ceļa posmam. Braukšanas ātrums nebūtu vēlams pārāk mazs taču arī ne pārlieku liels. Ideālais ātrums būtu tāds, lai braucot, pa priekšu tiktu stumts neliels vilnītis, tādejādi veidojas neliela ūdens ieplaka (bedre) un ūdens mazāk iekļūst motora telpā.
  • Jānostiprina numura zīmi.
  • Jābūt īpaši uzmanīgam, braucot garām citām automašīnām vai veicot apdzīšanas manevru, jo apmācies laiks būtiski samazina redzamību.
  • Jāietur droša distance starp savu un priekšā braucošo automašīnu. Slapjā laikā bremzēšanas ceļa garums ir vairākas reizes lielāks nekā uz sausa ceļa seguma.

Jāuzmanās no akvaplanēšanas!

Akvaplanēšana ir situācija, kad automašīnas riepas vairs nespēj veidot saķeri ar ceļa virsmu, jo starp riepām un ceļa segumu ir ūdens, līdz ar to automašīna kļūst nekontrolējama.

Faktori, kas ietekmē akvaplanēšanu:

  • Riepu protektora dziļums. Jāseko līdzi savas automašīnas riepu stāvoklim, ja riepas ir nolietojušās, tad protektors savu funkciju vairs nepildīs un akvaplanēšanas risks ir augsts. Šādos apstākļos automašīna, braucot cauri peļķei, var zaudēt kontroli jau pie neliela braukšanas ātruma.
  • Gaisa spiediens riepās. Periodiski jāpārbauda un jāuztur atbilstošs gaisa spiediens riepās. Ja riepās nebūs pietiekami liels gaisa spiediens, tad braucot cauri peļķei, automašīna saķeri var zaudēt jau ar ātrumu 50 km/h.
  • Ātruma izvēle. Jo lielāks ātrums, jo lielāks akvaplanēšanas risks, riteņu protektoram nespējot izspiest ūdeni pietiekamā apjomā.

Kā rīkoties, ja sākusies akvaplanēšana:
1. Jātur abas rokas stingri uz stūres un jāsaglabā miers.
2. Jāizvairās no straujas bremzēšanas - ātrumu jāsamazina atlaižot gāzes pedāli.
3. Nevajag veikt straujas kustības, stūres griešanu un manevrus. Priekšējiem riteņiem jābūt pagrieztiem ceļa turpinājuma virzienā.

 

Zaudēt automašīnas kontroli ir nepatīkams brīdis, kas var novest pie satiksmes negadījuma. Lai no tā izvairītos ir laikus jāparūpējas par savas automašīnas riepām, lai tās būtu ar pietiekamu protektora dziļumu un atbilstošu gaisa spiedienu.

 

Lai drošs ceļš!